3de leerjaar

De schakel naar jouw toekomst...

                                             GBS De Schakel

                                                                             Molenberg 9, Baasrode 9200
                                                                             gemeenteschool.baasrode@dendermonde.be - 052/34.59.11

Huiswerkbeleid 3de leerjaar

De agenda wordt dagelijks met de leerlingen ingeschreven.
Taken worden genoteerd op de dag dat ze moeten klaar zijn, lessen worden genoteerd op de dag dat ze moeten gekend zijn.
In de klas gebruiken we een agenda van Abimo, vooraan vind je de verklaring van de gehanteerde symbolen..
Netjes en verzorgd werken is belangrijk!.
Wanneer een leerling ziek is geweest, is het niet nodig om steeds alle taakjes en lessen in te halen.
De juf kan wel een beperkt aantal opdrachtjes meegeven van reeds aangeleerde leerstof of leerstof die weinig uitleg vraagt.

 

Op welke dagen is er huiswerk?

 

  • maandag, dinsdag en donderdag
  • woensdag leesopdracht

 

Welke opdrachten kan je verwachten?

 

  • schriftelijke taken: rekenen, taal
  • tafels oefenen
  • luidop lezen
  • lessen leren: wereldoriëntatie, verkeer, gedichtje
  • voorbereiden van spreekopdrachten

 

Wat doen we als een huiswerk niet gemaakt werd?

 

  • We vragen de reden en noteren deze in de agenda.
  • We manen het kind aan om in orde te zijn.
  • Het kind krijgt uitstel tot de volgende dag of maakt het huiswerk tijdens de pauze.

 

Hoe kunnen ouders helpen?

 

  • zorgen voor een rustige werksfeer
  • meeluisteren bij leesoefeningen
  • samen met het kind de opdracht overlopen
  • aansporen tot ordelijk werken
  • agenda tekenen en controleren of alles oké is

 

Stappenplan voor de leerlingen

 

Wat?

  • Ik maak mijn boekentas leeg.
  • Ik leg mijn mappen, brieven, toetsen... klaar.
  • Ik kijk in de schoolagenda wat ik moet doen?

Hoe?

  • Ik denk na.
  • Hoe ga ik het aanpakken?
  • In welke volgorde doe ik alles?

Ik doe!

  • Ik werk aandachtig en flink door.
  • Wanneer ik klaar ben met een taak of een les vink ik dit aan in mijn agenda.

Oké?

  • Ik controleer of ik alles gedaan heb.
  • Ik maak mijn boekentas voor de volgende dag.